söndag 25 november 2012

Blood Red Road - Moira Young

Blood Red Road - Moira Young


Titel: Blood Red Road
Författare: Moira Young
Antal Sidor: 459
Förlag:
McElderry Books 
Utgivningsdatum: Juni, 7 2011

Saba has spent her whole life in Silverlake, a dried-up wasteland ravaged by constant sandstorms. The Wrecker civilization has long been destroyed, leaving only landfills for Saba and her family to scavenge from. That's fine by her, as long as her beloved twin brother Lugh is around. But when a monster sandstorm arrives, along with four cloaked horsemen, Saba's world is shattered. Lugh is captured, and Saba embarks on an epic quest to get him back.
Suddenly thrown into the lawless, ugly reality of the world outside of desolate Silverlake, Saba is lost without Lugh to guide her. So perhaps the most surprising thing of all is what Saba learns about herself: she's a fierce fighter, an unbeatable survivor, and a cunning opponent. And she has the power to take down a corrupt society from the inside. Teamed up with a handsome daredevil named Jack and a gang of girl revolutionaries called the Free Hawks, Saba stages a showdown that will change the course of her own civilization.


Denna bok ligger mig varmt om hjärtat. Den är lite lustigt skriven men super bra. Boken är skriven i talspråk och kan därför vara lite svår läst eller att vissa ord är svåra att förstå.

Saba som huvudperson är ett stort plus. Hon är inte hjälplös och helt enkelt äger de flesta killar i boken. Hon är lite känslokall men det förändras med tiden. Historien är väldigt intressant, den har en del bakom sig och då blir det ju roligare. 

Jag hittade denna bok helt random när en kompis till mig plocka upp den i en bokaffär. När jag sedan läste på baksidan så tyckte jag att den lät intressant. Det tog en liten stund innan jag verkligen kom in i boken men efter ungefär två kapitel var jag fast.

Hon beskriver miljö en del men jag måste säga det är väldigt mycket öken. 
Hela boken går ju ut på att hon ska hitta sin tvilling och så beskriver författaren hennes resa genom landet.
 Den är lite sorglig men med väldigt mycket händelser ändå.
 
Jag gillar den otroligt mycket mesta dels för att det är en tjej som är huvudrollen och att hon inte är någon hjälplös tjej utan att hon är den som räddar dem andra.

Betyg: 4/5 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar